7.KUIDAS TEHA KARJÄÄRI FACEBOOKIS?

Ühismeedia pakub karjääri tegemisel suuri võimalusi ja ühtlasi kujutab endast ohtu. Kes on osav, võib sellest lõigata palju kasu, aga mõni mõtlematu postitus või foto võib maksma minna isegi töökoha.

Soovitan kõigil unustada tööotsimine ja mõelda pigem karjääri tegemisele pikas perspektiivis. Muidugi ei ole äsja töö kaotanul teist valikut kui kandideerida, aga see, kes alles õpib või töötab kindlana tunduval kohal, mõelgu pikemas perspektiivis ning panustagu aega ja energiat oma tööturuväärtuse suurendamisse. Nii on hiljem palju lihtsam tööd leida.
Kuidas? Selleks on palju võimalusi. Nüüd võtan luubi alla ühismeedias peituva potentsiaali ja sellestki vaid kõige tähtsama: leheküljed Facebook (facebook.com) ja LinkedIn (linkedin.com), samuti Facebooki karjäärirakendused (monster.com, branchout.com).

NÕUANDEID ENNE ALUSTAMIST

1. Otsusta, kas avalikkus on sulle vastuvõetav. Tasub välja selgitada, mis on su eesmärk. Kas privaatne suhtlus või hoopis erialaste suhete loomine? Kui lood Facebookis või LinkedInis profiililehe ja teed selle avalikuks, siis käitu nii, nagu viibiksid avalikul üritusel. Kui sulle on olulisem sõpradega sundimatult vestelda, postitada ja jagada privaatseid fotosid, siis muuda oma konto privaatseks ja ära luba oma andmete otsimist.

2. Näita oma parimat palet. Uudishimulikud personalitöötajad ja peakütid vaatavad meelsasti kandideerijate ühismeedia profiile. Nimelt meeldib neile saada kandidaatidest võimalikult nüansirikas pilt. Nad tahavad kontrollida, kuivõrd sinu esinemine teistes foorumites kinnitab CVga loodud muljet. Just seepärast olgu sinu profiilileht hästi koostatud ja läbimõeldud. Selle juurde kuulub ligitõmbav foto, senise haridus- ja töökogemuse ning ka keeleoskuse kirjeldus. Kui teed selle avalikuks, siis hoolitse selle eest, et sa ei satu hilisematel tööle kandideerimistel vastuollu siin antud teabega.

3. Ole aktiivne! Profiililehe ülesehitamisest, aeg-ajalt selle külastamisest ja tuttavate sõbrakutsete vastuvõtmisest ei piisa. Edukad on need, kes laiendavad kogu aeg oma tutvusringkonda ning postitavad ja jagavad teavet. LinkedInis võid koguda ja küsida ka soovitusi oma ametikaaslastelt. Märgi erialalehekülgi ja -artikleid endale meeldivaks. Kui sul on oma veebileht või blogi, võid linkida ka selle. Tee ajajoonele postitusi vähemalt kord nende kahe-kolme päeva jooksul, mida sa kulutad online networking’ule. Soovitatav on alguses asuda vaatleja positsioonile, õppida tundma kombeid, koguda sõnavõttudeks lisateavet.

4. Fotod ja kommentaarid: ainult esinduslikud! Ei peeta puuduseks asjaolu, kui Facebooki avalikus profiilis esineb privaatseid fotosid või isiklikule huvisfäärile vastavaid märkusi, sest nii jääb foorumist vabam mulje. Kui personalitöötaja näeb kandidaati läbipaistvana ja loeb tema mõtteid maailmast, võib see olla isegi eelis. (Vältida tuleb aga fotosid napis riietuses, pärast lõbusat ööd tehtud pilte.) LinkedIn on sellega võrreldes ametlikum foorum – siin näita ainult oma erialast mina!

5. Ära kritiseeri oma (endist) tööandjat. Endisi ülemusi ei tasu suhtlusvõrgustikus kiruda isegi siis, kui seda saavad näha ainult sinu tuttavad. On juba juhtunud, et süsteemi värskendamisel on vanad sätted automaatselt taastunud ja töötaja piinlikud märkmed avalikuks muutunud. Mõni pahatahtlik isik võib isegi sinu konfidentsiaalsena mõeldud lauseid kuvatõmmise (screenshoti) abil lihtsasti postitada. Kui sinu töökohas on kehtestatud ühismeedia kasutamise reeglid, loe need läbi ja järgi neid.

6. Liitu erialaste gruppidega. See kehtib eelkõige LinkedIni kohta. See on esimene samm, et pääseda erialasesse online-ringlusesse. Teise sammuna aga võta sõna, küsi julgesti.

7. Ära sehkenda päev läbi Facebookis. Lakkamatu kohalolek, iga viie minuti tagant postitamine, piltide üleslaadimine, videote jagamine ei jäta sinust head muljet – eriti päevasel ajal, kui sa käid tööl.

8. Jälgi firmade lehekülgi, kandideeri ametikohtadele. Järjest rohkem suurettevõtteid avab Facebookis või LinkedInis oma lehekülgi, kus saab igaüks firma esindajatele küsimusi esitada või ametikohtadele kandideerida. LinkedInist ja Facebooki karjäärirakendustest (Monster, Branchout) leiad ka tööpakkumisi.


NÕUANNE: kui jälgid Facebookis vastavaid lehekülgi, võid leida sealt ka karjäärisoovitusi. Selline on näiteks veebileht minukarjäär.ee (Töötukassa karjääriteenused), kust leiad karjääriplaneerimis- ja tööotsimisteemalisi artikleid ja nõuandeid.


9. Tegelik ja võrguisiksus olgu omavahel kooskõlas. Kaubamärgi loomine ühismeedias on imago loomiseks üks vahend paljudest. Liialdatud netihiilgus ei ole midagi väärt, kui tegelikus elus ei kaasne sellega meeldivat isiksust, kes tunneb hästi oma ametit. Hoolitse ka isikliku sidepidamise eest oluliste otsustajatega, näiteks käies erialastel konverentsidel, koolitustel jne.

10. Mõtle pikas perspektiivis
Võta erialase imago eest hoolitsemist kui investeeringut. Võib-olla ei saa sa käegakatsutavat tulemust kuu või ühe-kahe aasta jooksul ja tundub, et kulutad vaid aega. Kui teed seda hästi, laieneb aga sinu suhtevõrgustik, millele hiljem hädas toetuda saad. Tööotsimise asemel tasub keskenduda elukestva karjääri ehitamisele.


Artikli koostas ZOLTÁN KARÁCSONY, tööturuspetsialist